Till innehåll på sidan

Till dig som pluggar på distans

Här kommer lite tips på hur du på bästa sätt kan lyckas med dina studier och plugga mer fokuserat, även om du inte är på plats i skolan.

Om du behöver prata med någon, så finns vi i Elevhälsan tillgängliga på teams, mejl, telefon och vi finns även på plats i skolan. Tveka inte att höra av dig! 

Kontaktuppgifter hittar du här

1. Gå upp i tid och planera dagen

Att ha fjärrundervisning ställer högre krav på dig och hur du lägger upp dagen. Ställ klockan och gå upp i tid. Följ ditt schema och planera hur dina dagar ska se ut, så att du får in tillräckligt med studietid, pauser och fritid. Detta betyder att du även behöver gå och lägga dig i tid!

2. Rör dig

Se till att ställa dig upp ibland för att sträcka på benen eller ta en promenad under lunchen/håltimmen. Du håller dig mer koncentrerad och pigg längre genom att hålla igång blodcirkulationen i kroppen. Ibland kan det hjälpa att ställa sig upp och hoppa lite. Det vimlar av rörelsetips på nätet, bara du själv vet vad som passar dig bäst!

3. Ha rutiner

Om du följer ditt vanliga schema så håller du på de rutiner som du är van vid. Kroppen gillar att vakna, äta och vila vid samma tider varje dag. Bryter man kroppens rutiner kan man lätt känna sig lite off och det är större risk att du tappar fokus. Rutiner är extra viktigt när mer ansvar ligger på dig.

4. Håll kontakt med klasskompisarna

Genom att hålla kontakt under dagarna med dina klasskompisar så håller du dig motiverad och kanske även får igen lite av det sociala som man lätt saknar när man är hemma. Men kom ihåg att ha mobilen avstängd eller på ljudlöst när du har lektion.

5. Plugg-plats i hemmet

Du kanske inte är den enda som pluggar eller jobbar hemifrån. Se till att ni pratar ihop er hemma om era scheman och rutiner, så att ni inte stör varandra. Om det är möjligt är det kanske bäst att sitta i olika rum. Det är också bra att försöka ha en specifik plats hemma där du pluggar, så att din hjärna lär sig att det är seriöst när du sätter igång. Om du väljer att ha datorn i sängen samtidigt som du ska vara med på en lektion, finns risk för att du tappar fokus.

6. Ta pauser

Se till att planera in pauser ofta. Ett tips är att sätta timern på mobilen, så vet du när du ska återgå till studierna.

7. Belöna dig själv

Har du fortfarande svårt för att komma igång eller hålla motivationen uppe? Alla har sådana dagar ibland (och ibland nästan varje dag). Då kan det vara bra att hitta belöningar. T ex om du gör klart en av dina uppgifter, eller pluggar i 1,5 timme, så får du kolla på ett avsnitt av den serien eller något annat du tycker är kul.

 

”Stödlista psykisk hälsa i kristid”:

https://www.uppdragpsykiskhalsa.se/verktyg-stod-och-metoder/stodlista-psykisk-halsa-i-kristid/ungdomar-12-25-ar/ 

Dela: